Oil Catch Tank

Oil catch tank adalah tangki perangkap minyak yang dipasang pada Sistem Pengudaraan Crankcase . Oil catch tank bukanlah componen wajib pada sistem pengudaraan crankcase. Ini adalah kerana sistem pengudaraan crankcase telah di lengkapi dengan pengasing minyak dan udara yang dikenali sebagai PCV Oil Separator.

Antara Jenis Oil Catch Tank Yang Mudah Di Dapati Di Pasaran
Fungsi oil catch tank adalah untuk memerangkap oil mist, wap minyak pelincir dan wap bahanapi di dalam oil catch tank bagi mengelakan oil mist, wap minyak dan wap bahanapi daripada memasuki intake manifold dan terus ke ruang pembakaran. Wap minyak dan bahanapi yang masuk ke dalam oil catch tank akan mengalami proses kondensasi di dalam oil catch tank dimana wap minyak akan bertukar ke bentuk asal iaitu cecair (minyak). Minyak ini kemudian akan terperangkap dan terkumpul di dalam oil catch tank dan tidak dapat memasuki sistem intake. Pada keadaan tertentu terdapat wap air dari crankcase yang memasuki oil catch tank dan turut terkondensasi dan air akan terperangkap dan terkumpul di dalam oil catch tank. 

Oil mist boleh dirujuk sebagai minyak pelincir yang masih dalam bentuk cecair pada titisan yang bersaiz halus yang terkandung didalam udara. Ia masih dalam bentuk cecair iaitu minyak dan saiz titisan minyak tersebut biasanya adalah antara 0.5 hingga 10 mikron atau lebih

Tujuan pemasangan oil catch tank adalah untuk menambah baik sistem pengudaraan crankcase supaya enjin dapat beroperasi dengan lebih bersih, efisyen dan cekap. Pembakaran wap bahan api yang tidak terbakar sepenuhnya yang merupakan kandungan utama dalam gas blowby dan wap minyak pelincir mengakibatkan penurunan tahap kecekapan proses pembakaran di ruang pembakaran yang akan menjejaskan penghasilan kuasa. Selain itu sekiranya terlalu banyak wap minyak pelincir di bakar didalam ruang pembakaran pada satu masa, pembakaran tersebut akan menghasilkan karbon yang akan membentuk mendapan karbon (carbon deposit) pada ruang pembakaran dan saluran injap. Walaupun wap minyak pelincir dan oil mist yang masuk ke ruang pembakaran secara tidak langsung akan menjadi pelincir untuk gelang mampatan (compression ring). Pelinciran tersebut adalah tidak di perlukan kerana bahagian tersebut telah mendapat pelinciran yang cukup dan tidak memerlukan pelinciran tambahan.

Pembentukan Karbon Deposit Pada Ruang Pembakaran
Selain itu penyaluran berlebihan wap bahanapi yang tidak terbakar sepenuhnya dan wap minyak pelincir ke ruang pembakaran yang melalui intake manifold juga akan mengakibatkan sebahagian daripada wap tersebut akan terkondensasi pada bahagian dalaman intake manifold dan membentuk lapisan mendapan minyak yang lama kelamaan akan menebal di dalam intake manifold dan saluran intake. Pembentukan dan penebalan mendapan sludge ini sedikit sebanyak akan menjejaskan komponen pada intake manifold terutamanya sensor dan injap kawalan idling IACV (Idle Air Control Valve).

Pembentukan Mendapan Minyak Pada Komponen Intake Manifold

Mendapan Minyak / Sludge  Pada Bahagian Dalaman Intake Manifold
Ketika enjin menghasilkan boost pada enjin turbocharger atau supercharger.  Wap minyak, oil mist dan wap bahanapi yang tidak terbakar sepenuhnya akan disalurkan melalui inlet turbo atau supercharger. Ketika wap tersebut melalui intercooler untuk ke ruang pembakaran, wap tersebut secara tidak langsung akan disejukkan oleh intercooler yang mengakibatkan berlakunya proses kondensasi di dalam intercooler dimana wap tersebut berubah ke bentuk asal iaitu minyak. Minyak ini akan terperangkap di dalam intercooler dan menjadi halangan pada aliran udara di dalam intercooler. Minyak ini juga akan mengikuti aliran udara dari intercooler untuk memasuki intake manifold dan seterusnya ke ruang pembakaran. Selain itu minyak ini juga akan mengakibatkan pembentukan mendapan sludge yang semakin menebal pada permukaan dalaman intercooler. Lapisan mendapan sludge ini akan menjadi penebat bagi proaes pemindahan haba pada intercooler yang menyebabkan kapasiti penyejukan intercooler menurun. Lapisan sludge yang semakin menebal di dalam intercooler juga akan menggangu aliran udara di dalam intercooler.
 Minyak Yang Terperangkap Di Dalam Intercooler
Pemasangan oil catch tank adalah perlu bagi enjin yang telah di ubahsuai dan menghasilkan kuasa yang jauh lebih tinggi daripada kuasa asal. Ini adalah kerana peningkatan pengeluaran gas blowby adalah sejajar dengan peningkatan kuasa yang di hasilkan. Penghasilan gas blowby adalah tinggi ketika enjin menghasilkan kuasa yang tinggi. Ini adalah kerana peningkatan tekanan di dalam silinder ketika menghasilkan kuasa tinggi. Begitu juga dengan enjin yang mengunakan turbo atau supercharger, penghasilan gas blowby adalah lebih tinggi disebabkan tekanan dalam silinder yang lebih tinggi. Peningkatan tahap boost juga akan meningkatkan penghasilan gas blowby. 

Begitu juga dengan Penghasilan wap minyak pelincir juga akan bertambah ketika enjin menghasilkan kuasa tinggi. Ini adalah kerana suhu komponen dalaman turut meningkat ketika penghasilan kuasa tinggi. Dengan meningkat penghasilan gas blowby dan wap minyak pelincir maka akan semakin banyak wap minyak dari enjin menuju ke ruang pembakaran.

Selain itu pengunaan brek enjin (engine brake) boleh mengakibatkan penghasilan oil mist yang banyak di dalam crankcase. Brek enjin boleh di rujuk sebagai pengunaan enjin untuk memperlahankan kenderaan dengan tidak menekan minyak atau menurunkan gear ke gear rendah untuk memperlahankan kenderaan. Ketika pengunaan brek enjin, vakum yang di hasilkan dalam silinder adalah tinggi dan ini akan menarik minyak pelincir yang banyak di antara gelang omboh (piston ring) dan kemudian ketika proses mampatan, gas blowby yang di hasilkan akan menyebabkan lapisan minyak tersembur seperti semburan penyembur aeresol. Pada ketika ini kandungan oil mist di dalam crankcase adalah tinggi dan akan mengikuti aliran udara keluar dari crankcase. Semakin kerap pengunaan brake enjin maka semakin banyak oil mist yang di hasilkan dan disalurkan ke ruang pembakaran.

Walaupun setiap enjin dilengkapi dengan pengasing minyak dan udara (PCV Oil Separator). Kadar pengasingan oil mist, wap minyak pelincir dan udara adalah tidak 100 peratus. Iaitu masih terdapat oil mist dan wap minyak yang melepasi pengasing dan menuju ke ruang pembakaran. Ini adalah kerana sistem pengasingan ini direka dengan kedar kecekapan yang sekadar mencukupi untuk memerangkap oil mist dan wap minyak pelincir dan mengembalikannya ke dalam crankcase. Sekiranya sistem ini direka dengan kadar kecekapan yang terlalu tinggi. Wap bahanapi yang tidak terbakar sepenuhnya akan turut bertukar kepada minyak dan di salurkan ke dalam crankcase. Ini akan mencemarkan minyak pelincir dan akan mengakibatkan peningkatan tahap hakisan serta pembentukan mendapan sludge di dalam enjin yang akan memendekan jangkahayat komponen dalaman enjin.

Oil catch terdiri daripada 2 jenis iaitu jenis sistem tertutup dan sistem terbuka. Sistem tertutup adalah oil catch tank yang menyalurkan gas blowby ke intake manifold untuk di bakar di ruang pembakaran. Manakala sistem terbuka pula melepaskan ke udara. Bagi sistem terbuka oil catch tank dikenali sebagai breather tank.

Oil Catch Tank Jenis Breather Tank
Kadar kecekapan oil catch tank adalah tidak 100%. Dalam erti kata lain, oil catch tidak memerangkap 100% oil mist, wap minyak dan wap bahanapi yang melalui oil catch tank. Terdapat banyak faktor yang mempengaruhi kadar kecekapan proses pengasingan ini, antaranya adalah Pemilihan oil catch tank yang mempunyai kapasiti pengasingan yang bersesuaian dengan kadar penghasilan gas blowby, oil mist dan wap minyak pelincir oleh enjin.

Kadar kecekapan pengasingan oil catch tank tidak semestinya di ukur berdazarkan saiz. Ia juga di pengaruhi oleh faktor lain seperti rekaan tangki, material yang digunakan untuk binaan tangki dan komponen dalaman.

Di samping itu, sistem pengasingan yang di gunakan pada sesebuah oil catch tank juga mempengaruhi tahap kecekapan sesebuah oil catch tank. Antara sistem pengasingan yang terbaik adalah multi layer baffle plate. Oil catch tank yang mengunakan baffle plate biasanya berharga agak mahal daripada oil catch tank biasa.

Oil Catch Tank Yang Mengunakan Baffle Plate Sebagai Pengasing
Selain itu terdapat juga oil catch tank yang hanya mengunakan steel mesh atau berus dawai penyental sebagai komponen dalaman untuk meningkatkan kadar pengasingan. Kebanyakan oil catch adalah dari jenis tabung kosong yang tidak mempunyai apa-apa komponen dalaman. Walaupun tiada komponen dalaman oil catch tank ini tetap boleh berfungsi untuk mengasingkan minyak dan udara serta memerangkap minyak. Cuma kadar kecekapan oil catch tank jenis ini adalah rendah.
Oil Catch Tank Yang Tiada Komponen Dalaman
Bagi oil catch tank jenis tabung kosong, bolehlah diubah suai dengan sedikit pengubahsuaian yang mudah dan murah untuk meningkatkan tahap kecekapan oil catch tank. Sila rujuk post berkenaan pengubahsuaian pada oil catch tank.

Selain itu pemasangan yang betul juga memainkan peranan yang penting kepada peningkatan tahap kecekapan oil catch tank. Sila rujuk post berkenaan Panduan pemasangan oil catch tank untuk maklumat yang lebih lengkap.

Pemilihan oil catch tank yang senang di pantau dan di selengara juga adalah penting bagi memudahkan pemantauan tahap minyak yang terperangkap di dalam oil catch tank dan untuk melakukan kerja-kerja penyelengaraan terutamanya untuk membuang minyak. Pastikan oil catch tank mempunyai mempunyai level indicator untuk memudahkan pemantauan dan mempunyai drain plug untuk memudahkan proses membuang minyak.

Minyak yang terperangkap dan bertakung di dalam oil catch tank adalah bahan pencemar yang mengandungi bahan toksik yang boleh mencemarkan udara, air dan tanah. Ia harus di lupuskan secara bertangungjawab dengan kaedah perlupusan yang betul.