Fungsi Thermostat

Fungsi thermostat adalah untuk mengawal suhu enjin. Thermostat juga memainkan peranan penting untuk memanaskan enjin. Injap thermostat hanya akan terbuka apabila suhu air mencapai suhu yang ditetapkan. Kebiasaan nya antara 78 hinga 82 darjah celcius.
Apabila suhu air melebihi tahap bukaan iaitu melebihi 82 darjah celcius injap thermostat akan terbuka dan membuka aliran air daripada block enjin ke radiator untuk di sejukan. Semakin tinggi suhu air semakin besar bukaan injap thermostat. Apabila suhu air telah turun ke 80  darjah celcius injap thermostat akan tertutup semula dan menghalang laluan air ke radiator. Apabila injap thermostat tertutup hanya sedikit aliran air yang mengalir ke radiator iaitu melalui laluan thermostat bypass.
Thermostat merupakkan komponen yang penting dalam memastikan enjin beroperasi pada suhu yang ditetapkan. Sekiranya thermostat tersekat / jam atau tidak terbuka enjin akan beroperasi pada suhu yang tinggi daripada biasa dan mengakibatkatkan enjin terlebih panas (overheat) yang akan mengakibatkan kerosakan teruk kepada enjin.