Fungsi Minyak Pelincir

1. Mengurangkan geseran, kehausan dan hakisan
Fungsi utama minyak pelincir adalah untuk mengurangkan geseran dan kehausan atau hakisan pada semua komponen yang bergerak di dalam enjin seperti bearing dan journal yang berputar. Minyak pelincir akan memenuhi ruang antara bearing dan journal yang berputar dan membentuk lapisan film untuk mengurangkan geseran  dalam masa yang sama melancarkan pergerakan bearing dan journal.

2. Medium penyejuk enjin
Selain itu minyak pelincir juga memainkan peranan sebagai medium penyejuk enjin. Aliran minyak menyerap haba dan di sejukan di oil pan.  Sesetengah enjin ada di lengkapi dengan oil cooler untuk menyejukan minyak pelincir dengan lebih efisyen. Selain itu oil cooler adalah aftermarket performance parts yang mudah di dapati dan boleh di pasang pada semua enjin untuk menyejukan minyak pelincir dengan efisyen dan dapat memanjangkan jangkahayat minyak pelincir.

3. Gas tight seal atau gasket antara piston ring dan dinding silinder
Minyak pelincir juga berfungsi sebagai gas tight seal antara piston ring dan dinding silinder. Minyak pelincir mengurangkan kebocoran  gas yang di hasilkan daripada pembakaran bahan api di antara  piston ring dan dinding silinder dan pada masa yang sama melincirkan pergerakan piston ring pada dinding silinder.

4. Egen pembersih enjin
Minyak pelincir juga merupakan ejen pembersih enjin. Aliran minyak pelincir membawa partikel kotoran dan hakisan kemudian di perangkap dalam penapis minyak (oil filter). Kandungan detergent di dalam minyak pelincir menangalkan kotoran daripada permukaan enjin dan kemudian kotoran yang mempunyai saiz partikel yang besar di perangkap dalam oil filter.