Panduan Pemasangan Manual Boost Controller

Manual boost controller merupakan komponen yang digunakan untuk meningkatkan kadar penghasilan boost oleh turbocharger. Cara manual boost controler berfungsi adalah dengan mengurangkan kadar tekanan yang di salurkan ke wastegate actuator untuk menghadkan bukaan injap wastegate bagi membolehkan turbo menghasilkan boost yang lebih tinggi.

Sebagai contoh. Bagi wastegate yang ditetapkan untuk mengawal penghasilan boost pada kadar maksimum 0.5 bar dengan pengunaan manual boost controller tekanan yang di salurkan ke wastegate di kurangkan bagi membolehkan wastegate membenarkan penghasilan boost yang lebih tinggi. Sebagai contoh ketika turbo menghasilkan boost 0.8 bar tekanan yang di salurkan ke wastegate hanya 0.5 bar.

Manual boost controller terdiri daripada 2 jenis iaitu boost controller yang di pasang pada ruangan enjin dan boost controller yang di pasang didalam kabin kenderaan di mana kadar boost yang di hasilkan boleh di kawal dari dalam kabin kenderaan.

Berikut adalah panduan penyambungan boost controller yang berdasarkan daripada panduan pemasangan Manual Boost Controller yang di keluarkan oleh Turbosmart. 

Pemasangan Manual Boost Controller Pada Turbo Yang Menggunakan Internal Wastegate
Sumber: Panduan Pemasangan Turbosmart

Pemasangan In Cabin Boost Controller Pada Turbo Yang Menggunakan Internal Wastegate
Sumber: Panduan Pemasangan Turbosmart

Pemasangan Manual Boost Controller Pada Turbo Yang Menggunakan External Wastegate
Sumber: Panduan Pemasangan Turbosmart


Pemasangan In Cabin Boost Controller Pada Turbo Yang Menggunakan External Wastegate
Sumber: Panduan Pemasangan Turbosmart

Pemasangan Manual Boost Controller Pada Parallel Turbo Yang Menggunakan Internal Wastegate
Sumber: Panduan Pemasangan Turbosmart

Panduan penyambungan ini hanyalah untuk twin turbo dari jenis parallel turbo sahaja. Bagi twin turbo yang mengunakan sequential turbo panduan pemasangan agak rumit dan perlu merujuk kepada pengeluar boost controller untuk panduan pemasangan.

Pemasangan In Cabin Boost Controller Pada Parallel Turbo Yang Menggunakan External Wastegate
Sumber: Panduan Pemasangan Turbosmart

Panduan penyambungan ini hanyalah untuk twin turbo dari jenis parallel turbo sahaja. Bagi twin turbo yang mengunakan sequential turbo panduan pemasangan agak rumit dan perlu merujuk kepada pengeluar boost controller untuk panduan pemasangan.

Bagi membuat penyambungan gunakanlah hose silicone dengan saiz dan tahap tekanan yang sesuai. Hose silicone mempunyai ketahanan yang lebih terhadap haba dan tekanan. Ini adalah bagi mengelakan hose daripada pecah dan bocor yang akan mengakibatkan kegagalan wastegate mengawal boost yang di hasilkan dan boleh mengakibatkan overboost yang boleh menyebabkan kerosakan yang teruk kepada enjin. Selain itu pengunaan hose clip yang berkualiti adalah penting bagi mengelakan hose terlepas yang turut akan mengakibatkan overboost.

Sebelum membuat pelarasan pada boost controller, boost dial perlu ditutup sepenuhnya iaitu dengan memutarkan sepenuhnya mengikut arah lawan jam. Untuk melaraskan boost controller pada kadar boost maksimum yang dikehendaki enjin perlu membawa beban penuh iaitu dengan mengunakan gear tinggi sekurang-kurangnya gear ke 3 atau 4 dan pedal minyak atau pendikit di tekan sepenuhnya.

Untuk meningkatkan kadar boost yang di hasilkan putarkan dail mengikut arah putaran jam. Putarkan dail 1 pusingan (maksimum) pada satu masa. Kemudian kenakan beban penuh pada enjin dan perhatikan boost yang dihasilkan. Sekiranya boost yang di hasilkan terlebih tinggi putar dial pada arah lawan jam sedikit demi sedikit sehingga mencapai tahap boost yang di kehendaki. Sekiranya boost masih kurang, putar dial mengikut arah jam sehingga boost yang di hasilkan pada keadaan beban penuh mencapai tahap yang di kehendaki.

Graf Perbandingan Boost Spike Ketika Peningkatan Boost Dan Peningkatan Boost Normal
Sumber: Panduan Pemasangan Turbosmart

Sewaktu melaraskan boost sekiranya terdapat boost spike. Gate valve yang berupa berbola besi pada bahagian dalam boost controller perlu dikeluarkan bagi mengelakan berlakunya boost spike.

Bebola Besi Dan Spring Di Dalam Boost Controller Yang Perlu Di Keluarkan Bagi Mengelakan Boost Spike
Sumber: Panduan Pemasangan Turbosmart



Komponen Dalaman Manual Boost Controller (Turbosmart)

Pelarasan boost controller sebaiknya di lakukan di atas mesin dyno berbanding di atas jalan. Elakan dari melaras boost controller di jalanraya awam bagi mengelakan kemalangan dan ianya juga berbahaya kepada pemandu dan pengguna jalan raya yang lain. Pengunaan boost controller sebaiknya disertakan dengan boost meter yang di pasang pada kabin kenderaan dan boleh dilihat dengan jelas oleh pemandu. Ini adalah untuk mengelakan berlakunya overboost sekiranya dail pada boost controller di pusing secara tidak sengaja atau berlaku kerosakan pada boost controller.