Lightweight crank pulley

Lightweight crank pulley adalah crank pulley yang lebih ringan berberapa ratus gram daripada crank pulley standard. Lightweight crank pulley biasanya di perbuat daripada Allumanium T6061 atau T7075 iaitu aluminium alloy yang kuat dan mempunyai tensile strength yang tinggi.
Peningkatan tork dan throtle respond yang lebih baik akan dapat di rasa dengan pengunaan lightweight crank pulley di samping itu ia juga dapat menjimatkan pengunaan petrol. lightweight crank pulley sebenarnya  tidak menambah horsepower dan torq yang di hasilkkan oleh enjin. Ianya hanyalah berfungsi dengan  mengurangkan kehilangan kuasa yang di hasilkan oleh enjin akibat beban putaran.
Lightweight crank pulley terdiri daripada jenis yang mempunyai damper atau solid. Bagi jenis yang mempunyai damper terdapat getah yang menyambung  di antara 2 bahagian crank pulley. Tujuan pemasangan getah ini di antara 2 bahagian crank pulley ini adalah untuk menyerap getaran. Penyerapan getaran ini bertujuan untuk melindungi enjin daripada mengalami kerosakan atau kehausan akibat getaran ketika beroperasi. Selain itu kelebihan damper pada crank pulley ini adalah menjadi penebat haba. Haba dari crank shaft tidak dapat di salurkan ke bahagian belting kerana terdapat damper yang menghalang proses pemindahan haba. Ini dapat memanjangkan jangkahayat belting. Kelemahan Damper pada crank pulley adalah damper boleh menjadi haus dan mengecut apabila sampai pada masanya. Apabila damper menjadi haus atau mengecut crank pulley akan terbelah kepada 2 bahagian.
Dampered crank pulley


Solid crank pulley

Solid crank pulley tidak mempunyai damper untuk menyerap getaran. Enjin akan terdedah dengan risiko kerosakan dan kehausan akibat getaran ketika beroperasi. Solid crank pulley juga memindahkan haba dari crank shaft terus ke belting dan ini akan memendekan jangkahayat belting. Selain itu solid crank pulley mempunyai risiko yang tinggi untuk retak (crack) atau pecah kerana tidak mempunyai penyerap getaran.
Juga terdapat lightweight crank pulley yang mempunyai saiz yang lebih kecil daripada saiz standard atau dikenali sebagai undersize crank pulley.  Crank pulley dari jenis ini adalah lebih ringan lagi daripada lightweight crank pulley yang bersaiz standard. Saiz yang kecil ini bertujuan untuk mengurangkan ratio putaran yang bertujuan untuk mengurankan kehilangan kuasa enjin untuk memutar aircond compressor, alternator dan waterpump. Dengan pengunaan undersize lightweight crank pulley  peningkatan tork dan pickup terasa amat ketara sekali. Kehilangan kuasa akibat pengunaan aircond terasa amat sedikit sahaja Cuma kelemahannya kapasiti penyejukan aircond akan menjadi kurang sejuk dan kapasiti pengecasan bateri menjadi kurang.